Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Yrkesutbildning för morgondagens arbetsliv?

Författare:
  • Alexandru Panican
Redaktör:
  • Alexandru Panican
Publiceringsår: 2014
Språk: Svenska
Sidor: 231-245
Publikation/Tidskrift/Serie: Yrkesutbildning för morgondagens arbetsliv
Dokumenttyp: Del av eller Kapitel i bok
Förlag: Dialogos

Abstract english

Det politiska intresset för yrkesutbildning och framförallt

för gymnasial lärlingsutbildning fortsätter att vara

högt framförallt för att kunna bekämpa ungdomsarbetslösheten genom en bättre övergång skola-arbetsliv. Den gymnasiala yrkesutbildningen har genomgått flera förändringar. Sedan hösten 2013 diskuterar regeringen om ett systemskifte, lärlingsutbildningen bör läggas upp på samma sätt som I Tyskland och Österrike.

Utgör den gymnasiala yrkesutbildningen en skolform för

morgondagens arbetsliv? Ja, skulle de medverkande forskarna

i antologin gemensamt svara. Det finns en samsyn om

att yrkesutbildningen utgör en skolform för morgondagens arbetsliv.

De olika antologibidragen avspeglar även en bred samsyn

om att yrkesutbildningen bör genomgå flera förändringar

för att kunna bli en attraktiv och högkvalitativ gymnasieutbildning.

Två centrala aspekter träder fram när den svenska yrkesutbildningsmodellen diskuteras och som utgör en akilleshäl i det svenska utbildningssystemet: 1) ett politiskt konceptuellt glapp, där yrkesutbildning snarare utgör ett arbetsmarknadspolitiskt instrument för att bekämpa ungdomsarbetslöshet snarare än en genomtänkt utbildningspolitik; 2) ett ideologiskt-institutionellt glapp, eftersom den skolpolitiska retoriken bakom reformerna inte följs upp av erforderliga institutionella förändringar samt att skolreformer som inte följer upp skolans egna diskursiva mönster om arbetssätt och kunskapssyn möter förändringsmotstånd bland skolor på lokal nivå.

Keywords

  • Social Work
  • ungdomsarbetslöshet
  • retorik
  • institutionella förändringar
  • utbildningspolitik
  • skolreformer
  • arbetssätt
  • lokal nivå
  • yrkesutbildning
  • lärlingsutbildning
  • arbetsliv
  • det svenska utbildningssystemet
  • arbetsmarknadspolitik

Other

Published
  • ISBN: 978-91-7504-278-7
Alexandru Panican. Foto: Patrik Hekkala
E-post: alexandru.panican [at] soch.lu.se

Universitetslektor

Socialhögskolan

+46 46 222 92 34

28

Socialhögskolan
Besök: Bredgatan 13, Lund
Postadress: Box 23, 221 00 Lund
Telefon: 046-222 00 00 (vxl.)
Fax: 046-222 94 12

Samhällsvetenskapliga fakulteten | Campus Helsingborg