Anna Angelin Lunds universitet

Anna Angelin

Docent | Universitetslektor

Anna Angelin Lunds universitet

Lokala handlingsstrategier för skäliga levnadsvillkor - reflektioner utifrån Malmökommissionens studier om försörjningsstödet och barns fattigdom.

• Anna Angelin
  • Torbjörn Hjort
  • Tapio Salonen

Summary, in Swedish

Artikeln fokuserar på lokala handlingsstrategier för att tillförsäkra skäliga levnadsvillkor och lyfter även fram reflektioner utifrån Malmökommissionens studier om försörjningsstödets funktion och räckvidd med fokus på familjers och barns ekonomiska utsatthet. Den ökade inkomstojämliketen tillsammans med en hög andel Malmöbors osäkra eller obefintliga ställning på den reglerade arbetsmarknaden och i de offentliga trygghetssystemen utgör en strukturell grogrund för social och hälsomässig problematik. Artikeln belyser hur Malmö stad policymässigt och i praktiken hanterar frågor om skälig levnadsnivå och materiell standard i förhållande till socialbidragstagare. Bland studiens intervjuade var enigheten omfattande att riksnormen inte var tillräckligt för att motsvara en skälig levnadsnivå. Den lokala kommunala nivåns möjligheter att vara en aktör som strategiskt reducerar negativa välfärdskonsekvenser för ekonomiskt utsatta barn diskuteras.

• Socialhögskolan

Sidor