Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Arne Kristiansen Foto: Sandra Jepsson 2022

Arne Kristiansen

Universitetslektor | Docent

Arne Kristiansen Foto: Sandra Jepsson 2022

Mending the gaps in social work education and research: two examples from a Swedish context

Gap-mending i utbildning och forskning i socialt arbete: två exempel från Sverige

Författare

  • Cecilia Heule
  • Marcus Knutagård
  • Arne Kristiansen

Summary, in Swedish

Konceptet gap-mending är ett analytiskt verktyg för att ge socialarbetare, lärare och forskare i socialt arbete stöd för att reflektera över faktorer i deras arbetssätt som förstärker och upprätthåller klyftor mellan socialarbetare och olika brukargrupper. I artikeln ges, med utgångspunkt i teorier om makt och erkännande, en teoretisk bakgrund till hur klyftor i socialt arbete kan problematiseras och utmanas. Därefter beskrivs utvecklingen av gap-mendingstrategier inom forskning och utbildning på Socialhögskolan vid Lunds universitet. Lunds universitet var en av tre parter som tog initiativ till det internationella nätverket PowerUs, som verkar för att utveckla gap-mendingstrategier i socialarbetarutbildningar. Författarna har samarbetat i mer än tio år med olika brukarorganisationer i socialarbetarutbildningar och i olika forskningsprojekt. I artikeln ger de exempel på gap-mendingstrategier och utmaningar som de har mött. Det första exemplet är en experimentell kurs på Socialhögskolan vid Lunds universitet, som startade 2005, där socionomstudenter studerar tillsammans med studenter från brukarorganisationerna. Det andra exemplet är ett försök att bekämpa hemlöshet i flera svenska kommuner, som har byggt på ett samarbete mellan hemlösa grupper, politiker och socialarbetare.

Avdelning/ar

  • Socialhögskolan

Publiceringsår

2017-05-04

Språk

Engelska

Sidor

396-408

Publikation/Tidskrift/Serie

European Journal of Social Work

Volym

20

Issue

3

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Routledge

Ämne

  • Social Work

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 1369-1457