Arne Kristiansen Foto: Sandra Jepsson 2022

Arne Kristiansen

Universitetslektor | Docent

Arne Kristiansen Foto: Sandra Jepsson 2022

Stockholmsmodellen - bostad, arbete, fritid. Utvärdering av ett samverkansprojekt mellan Rainbow-Sweden och Stockholms stad

• Arne Kristiansen

Summary, in Swedish

I denna rapport redovisas en utvärdering av Stockholmsmodellen, som är ett samverkansprojekt mellan brukarorganisationen Rainbow-Sweden och Stockholms stad. Stockholmsmodellen syftar till att ge marginaliserade människor bostad, arbete och en aktiv fritid. I september 2003 beslutade socialtjänstnämnden att godkänna ett förslag till samarbete med Rainbow-Sweden och finansiera projektet med två miljoner kronor per år under tre år. Projektet skulle pågå från och med den 1 oktober 2003 till och med den 30 september 2006. Utvärderingen visar att projektet har uppnått de flesta av sina mål. Stockholmsmodellen är ett intressant exempel på hur empowermentfrämjande arbetsformer kan se ut i praktiken. Projektet har skapat en bättre och meningsfullare livssituation för många kvinnor och män, som tidigare varit socialt marginaliserade. Det har också genererat intressanta kunskaper om hur samverkan mellan en kommun och en brukarstyrd organisation kan se ut och om att brukarstyrda organisationer i en del avseenden har resurser och kompetenser, som inte finns i samma utsträckning i offentliga och professionella organisationer.

Avdelning/ar

• Socialhögskolan