Doktorander organiserade internationell workshop i Danmark

Doktorander organsiserade workshoppen “Emerging themes in social work research”

Doktoranderna Carolin Schütze, Erin Kennedy och Cynthia Phiri vid Socialhögskolan har organiserat en internationell doktorandworkshop med temat ”Emerging themes in social work research”. Workshoppen hölls i Köpenhamn i anslutning till årets FORSA/NOUSA konferens.

Under workshoppen fick doktorander från Sverige, Norge, Island och USA möjlighet att diskutera och utbyta idéer med både andra forskare och varandra.

Bland annat diskuterade doktoranderna teman som handlar om miljö, migration och rasism kopplat till socialt arbete. Ämnen som förvaltning och beslutsprocesser inom socialt arbete berördes likaså.

Doktoranderna och forskarna deltog även i en paneldiskussion som tog upp nya forskningsteman inom socialt arbete. Enligt Carolin Schütze kom de bland annat fram till att den tvärvetenskapliga forskningen inom socialt arbete måste stärkas och att kunskapen måste öka om ”indigeneus social work”.

Även professor Håkan Johansson och docent Norma Montesino från Socialhögskolan deltog i workshoppen.