Filminspelning om brukarinflytande

Just nu produceras en film om brukarmedverkan i utbildning och forskning i Europa, som kommer att visas vid öppnandet av Socialhögskolornas Europakonferens som hålls i Milano i sommar. Socialhögskolan är med och arrangerar konferensen genom PowerUs, ett nätverk som bildades på initiativ av Socialhögskolan i Lund. Nätverket består av lärare och forskare som samarbetar med olika brukarorganisationer i undervisning och forskning.

Lärare och representanter från brukarorganisationer i olika delar av världen medverkar i filmen som spelas in med hjälp av mediaavdelningen på Lunds universitet.  Bland annat filmades det under vårens omgång av kursen Socialt arbete som mobilisering och entreprenörskap, där blivande socionomstudenter läser en kurs tillsammans med studenter som har rekryterats från olika brukarorganisationer. Under filmdagarna hade vi besök av lärare och studenter från Tyskland, Schweiz, Sydafrika och Danmark. Tanken är att filmen skall inspirera och väcka tankar om nya pedagogiska metoder i undervisningen som bygger på samspel mellan professionen och dem som representerar brukarorganisationerna.