Internationell konferens ifrågasatte vedertagna frågor om migration

Vanna Nordling och Emma Söderman doktorander vid Socialhögskolan har varit med och organiserat en internationell konferens vid Malmö högskola som fokuserade på irreguljär migration och aktivism samt utmaningar av nutida gränsregimer, rasism och underordningar.

Framstående internationella migrationsforskare från Oxford University, Institute of Race Relations och University of Algarve öppnade konferensen med kritiska reflektioner kring olika aspekter av den europeiska migrationspolitiken.

I sina presentationer ifrågasatte migrationsforskarna vedertagna kategorier och frågeställningar. Pågående flyktingmigration relaterades till historiska, politiska och ekonomiska processer. I olika workshops presenterades pågående och avslutade forskningsprojekt i USA, Kanada, Marocko, Australien och flera europeiska länder.

Därutöver behandlades teman såsom privatiseringen av asylboenden, kriminaliseringen av flyktingskap, avhumaniseringen av fattiga migranter och så vidare.

För att involvera civilsamhället så bjöd konferensen också in aktivister från antirasistiska nätverk (oberoende av deras akademiska tillhörighet). Detta gjordes för att skapa utrymme för ett fördjupat kunskapsutbyte och för att bygga broar mellan akademin och det civila samhället.

Konferensen finansierades av Forte.

Här kan du läsa mera om konferensen: International Conference on Migration, Irregularisation and Activism