Mobiliseringskursen uppmärksammas i internationell tidskrift

Socialhögskolans lektor Anna Angelin har nyligen slutfört en jämförande studie om institutionens mobiliseringskurs och ett norskt projekt om brukarmedverkan. Artikeln publicerades i tidskriften Journal of Evidence-Informed Social Work.

Artikeln behandlar två deltagande projekt som utvecklat och genomfört metoder som integrerar brukare i akademiskt utbildning i socialt arbete: det norska HUSK-projektet och kursen Socialt arbete som mobilisering och entreprenörskap, även känd som "mobiliseringskursen," på Socialhögskolan, Lunds universitet.

Slutsatserna av studien pekar på vikten av "empoweringprocesser", erkännande och dialog, och användningen av neutrala mötesplatser för att säkerställa en effektiv brukarmedverkan, samt att samarbetet med brukare i utbildning i socialt utbildning kan förbättra både praktik och utbildning.

Läs hela artikeln här.