Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Nationell valideringsmetod tas fram på Socialhögskolan

Susanna Björklund och Alexandru Panican framför Socialhögskolans kansli
Susanna Björklund och Alexandru Panican

Om någon har en utländsk examen men inte kan visa papper på det finns det i Sverige inget enhetligt system för hur det ska bedömas. En projektgrupp vid Socialhögskolan ska nu utveckla valideringskriterier för socialt arbete, som kan användas av alla socionomutbildningar i Sverige, och även en metod som kan användas av andra samhällsvetenskapliga utbildningar.

Universitets- och högskolerådet bjöd i våras in universitet och högskolor att inkomma med ansökan om att bidra till att skapa en varaktig struktur för bedömning av reell kompetens. Socialhögskolans projekt är ett av två vid Lunds universitet som beviljades medel.

Allt mer efterfrågat

Socialhögskolan har sett en ökad efterfrågan av validering av en kombination av akademisk och reell kompetens. En anledning till detta är troligen Socialstyrelsens kommande krav på behörighet för arbete inom socialtjänstens barn- och ungdomsvård, en annan är att flyktingar som kommer till Sverige av olika anledningar inte får med sig alla sina papper när de lämnar hemlandet.

­– Vi har länge behövt mer varaktiga strukturer för hur dessa fall ska hanteras, berättar Susanna Björklund, projektdeltagare och utbildningskoordinator vid Socialhögskolan.

Projektet fokuserar på socialt arbete, huvudämnet på socionomprogrammet, men valideringsmetoden ska ha en allmän karaktär och kunna användas i flera samhällsvetenskapliga discipliner (framförallt i yrkesutbildningar såsom psykologi men även i ämnen som sociologi och statsvetenskap).

­– Förhoppningsvis leder vårt arbete till att vi kan presentera en bedömningsmall som fastslår vad som räknas till nödvändig ämneskompetens såsom olika typer av färdigheter, förmågor och kompetenser, och kriterier som alla socionomutbildningar kan använda sig av, alltså hur den reella kompetensen ska bedömas, värderas och dokumenteras.

Samverkan med andra socionomutbildningar

– När det gäller socialt arbete har vi givetvis examensmålen att utgå från. Men vi får även förhålla oss till frågor såsom: Vad är socialt arbete? Vilka kompetenser krävs för att bli socionom här i Sverige? En viktig del att titta på är socionomernas verksamhetsförlagda utbildning, vad lär sig studenterna under den terminen?, säger Alexandru Panican, projektledare och docent vid Socialhögskolan.

­– Vi kommer att utarbeta en valideringsmodell och sedan hämta in synpunkter från andra lärosäten som vi samarbetar med. Sedan kommer vi att revidera, inhämta synpunkter igen, och så vidare. De som arbetar med de här frågorna på socionomutbildningar runt om i Sverige har stor erfarenhet och kompetens som vi ska fånga upp i det här projektet.

 

Reell kompetens

Reell kompetens är den samlade kompetens en person har oavsett om hon eller han har formella bevis för det eller inte. Läs mer på Universitets- och högskolerådets hemsida.