Ny upplaga av antologin ”Social mobilisering”

Social mobilisering

Antologin ”Social mobilisering” som används på flera socionomutbildningar har kommit ut i en ny omarbetad upplaga. Social mobilisering handlar om hur organisering av marginaliserade och diskriminerade grupper i samhället kan bidra till social förändring och utveckling.

Författarna till denna bok vill uppmärksamma strategier för att bekämpa ojämlikheter och exkludering i samhället. På detta sätt vill de inspirera till diskussioner om utvecklingen av ett mobiliserande socialt förändringsarbete.

I boken presenteras den sociala mobiliseringens värdegrunder och utveckling. Därtill beskrivs och problematiseras hur social mobilisering kan komma till stånd i olika sammanhang och bidra till social förändring. I denna andra upplaga har också fyra nya kapitel tillkommit och bokens övriga kapitel har genomgått en omfattande revidering och uppdatering.

Bokens redaktörer är verksamma som lärare och forskare vid Socialhögskolan, Lunds universitet och vid Institutionen för socialt arbete vid Linnéuniversitetet. Övriga författare är forskare och lärare i socialt arbete vid olika lärosäten i Sverige och USA.

• Verner Denvall (red.) är professor i socialt arbete och verksam vid Linnéuniversitetet och Socialhögskolan vid Lunds universitet.
  • Cecilia Heule (red.) är universitetsadjunkt och en av initiativtagarna till mobiliseringskursen vid Socialhögskolan, Lunds universitet.
  • Arne Kristiansen (red.) är socionom och fil.dr i socialt arbete. Han är även universitetslektor och undervisar på mobiliseringskursen vid Socialhögskolan, Lunds universitet.
  • Bengt Börjeson var professor i socialt arbete på Umeå universitet 1981–1991, därefter var han bland annat verksam som professor i socialt arbete vid Stockholms universitet och Ersta Sköndal högskola.
  • Alec Carlberg är initiativtagare och grundare av det sociala företaget Basta Arbetskooperativ.
  • Erik Eriksson är fil.dr i socialt arbete.
  • Ulla-Carin Hedin är professor i socialt arbete vid Göteborgs universitet.
  • Sara Hultqvist är socionom och fil.dr i socialt arbete.
  • Anna Meeuwisse är professor i socialt arbete vid Socialhögskolan, Lunds universitet.
  • Tapio Salonen är professor i socialt arbete vid Malmö högskola.
  • Gabriella Scaramuzzino är fil.dr i socialt arbete och arbetar som postdoktor vid Socialhögskolan, Lunds universitet.
  • Roberto Scaramuzzino är postdoktor vid Socialhögskolan, Lunds universitet.
  • Haluk Soydan är forskningsprofessor i socialt arbete.
  • Sune Sunesson blev 1984 den första professorn i socialt arbete vid Lunds universitet. Han är även föreståndare för Pufendorf institutet.
  • Hans Swärd är professor i socialt arbete vid Lunds universitet.

Du kan beställa boken här.