Professor kritisk till tiggeriförbud

Professor Hans Swärd. Foto: Kennet Ruona

Under augusti och september har professor Hans Swärd vid Socialhögskolan i flera medier uttalat kritik mot civilminister Ardalan Shekarabis utspel om att utreda ett tiggeriförbud i Sverige. Swärd menar att ropen på tiggeriförbud som startade efter utspelet främst handlar om att slippa se tiggare på gatorna.

Professor Hans Swärd som forskar bland annat om fattigdom, sociala problem och hemlöshet har haft det fullt upp den senaste tiden när han i flera medier uttalat kritik mot ett förslag från regeringen där de vill utreda och se hur det gått för våra nordiska grannar som infört tiggeriförbud.

Till radions Studio Ett sa Hans Swärd den 18 augusti:

– Det finns inga vetenskapliga belägg för att man löser fattigdom genom förbud.

Till Uppsala Nya Tidning den 19 augusti sa Swärd att ett förbud bara blir ett sätt att hitta en enkel lösning på ett komplext problem.

Den 23 augusti skrev Swärd tillsammans med professor Per Eriksson, tidigare rektor vid Lunds universitet ett debattinlägg i SvD där de menade att:

– Ett förbud mot tiggeri är i praktiken en kriminalisering av fattigdom och ökar risken för att problemen sopas under mattan.

I debattinlägget i SvD skrev professorerna också att vi borde i stället ta lärdom av hur Sverige fick bort tiggare från gatorna i början av 1900-talet.

Och den 5 september uttalade sig Hans Swärd i ETC. Där betonade han att EU:s fria rörlighet är viktig att slå vakt om och att vi behöver arbeta med orsakerna i hemländerna.

– Det är klart att en del fattiga grupper rör sig över gränserna, sa han.

– Vi behöver behandla Europas fattiga grupper med värdighet, och arbeta med de strukturella orsakerna i hemländerna, sa han.

Länkar:

Civilminister Ardalan Shekarabi öppnar för att se över tiggeriförbud, Studio Ett, Sveriges Radio
"Fattigdom försvinner inte med en lag", Uppsala Nya Tidning
Professorer: För vem är tiggeri ett problem?, Debattinlägg i SvD