Hur gjordes utvärderingen?
Den utvärderingsmodell som användes kallas lärande utvärdering, vilket innebär att man fokuserar på processen - snarare än exempelvis måluppfyllelse - med fokus på lärande och utveckling. Deltagare i utvärderingsprocessen var Maria Nordvästs styrgrupp, operativa ledningsgrupp samt medarbetarna i den praktiska verksamheten. Datainsamlingen gjordes genom fokusgruppsintervjuer och feedback- och dialogmöten. Utvärderingsprocessen avlutades med en dialogkonferens och en rapport.
Hur utföll och utvecklades samverkansprocessen under Maria Nordvästs två första år?
Inledningsvis fanns inom medarbetargruppen ett större fokus på olikheter men efterhand kom man att lite mer på varandras kompetens. Styrgruppens och den operativa ledningsgruppens utvecklingsprocesser tycktes mer statiska, möjligen beroende på att deras arbete inleddes i ett tidigare skede än medarbetargruppens och att de hade en större distans till den praktiska verksamheten. Den externa samverkan utvidgades stegvis och gränsdragningsfrågor klargjordes.
Vilka resultat har du genom utvärderingen kommit fram till?
Styrgruppen arbetade främst utåt med att förklara, legitimera och sälja in verksamheten till fler aktörer. Den operativa ledningsgruppens fokus var att administrera och hålla ihop verksamheten. Medarbetargruppens fokus riktades inåt mot själva kärnverksamheten. Ur ett samverkansperspektiv kunde gruppernas olika fokus ses både som styrkor och hinder. Hindren kom tydligast till ytan inom medarbetargruppen eftersom det var här de praktiska frågorna skulle hanteras konkret.
Går det att dra några slutsatser från dina resultat?
De samverkanshinder som identifierades kan kopplas till såväl den externa som den interna vertikala samverkansnivån. Vissa hinder var av kommunikativ karaktär, andra bottnade i olikheter i huvudmännens administrativa system och ytterligare några handlade om att deltagarna kom från olika kunskapstraditioner. Ur samverkans- och lärandesynpunkt visade det sig att deltagarna i de tre grupperna successivt fick en ökad förståelse för varandras perspektiv.
En gemensam lärdom som deltagarna lyfte fram var att implementering och förändring kräver mycket tid. En annan lärdom som framhölls var att samverkan inte fungerar automatiskt, utan är en fråga som de som berörs ständigt måste arbeta med.
Läs hela rapporten: Lärande utvärdering av samverkansprocessen inom verksamheten Maria Nordväst: En integrerad verksamhet för ungdomar med missbruksproblem