Sjukhuskuratorernas historik i Malmöregionen synas

Det har inte funnits speciellt mycket skrivet om de första sjukhuskuratorerna och deras arbetsvillkor, men nu kommer en undersökning om hur det såg ut inom Malmö sjukvårdsförvaltning från att den första kuratorn anställdes 1935 och framåt.

Malmö Allmänna Sjukhus omkring sekelskiftet 1900

Bodil Stenshed är adjunkt vid Socialhögskolan och arbetade i 25 år som sjukhuskurator i Malmö. Nu har hon dykt ner i arkiven och skrivit om uppkomsten och utvecklingen av kuratorsarbetet inom Malmö sjukvårdsförvaltning med fokus på kuratorns roll i förhållande till patienten, sjukvården och samhället.

Johan Cronehed, redaktör för Working Paper-serien, menar att det är ett unikt arbete:

"Jag är fortfarande i 'själ och hjärta' just en sjukhuskurator, skriver Bodil Stenshed i inledningen av sitt Working Paper. På ett likaledes personligt och mycket väl initierat sätt redogör hon för sjukhuskuratorernas historik i Malmöregionen och i synnerhet för den som är gällande för Malmö Allmänna Sjukhus, nuvarande Skånes universitetssjukhus. Med ett unikt arkiv och intervjumaterial tar Bodil med läsaren på en intresseväckande, faktaspäckad tidsresa som sträcker sig från tidsperioden omkring förra sekelskiftet 1900 in i vår tid."

Hela rapporten finns här.

Working Papers

Working Papers utgörs av kortare vetenskapliga texter som författas av personer verksamma vid institutionen. I serien ingår dels papers som accepterats för presentation på öppna, nationella eller internationella forskningskonferenser men ännu ej publicerats på annat sätt, dels kortare texter av annat slag som författats av personer verksamma vid institutionen.