Socialhögskolan flyttar till Gamla köket 2019

Akademiska Hus investerar i kvarteret Paradis för Lunds universitet. Illustration: Jais arkitekter.

Våra lokaler som idag är utspridda i fyra olika i byggnader i Lund ska nu placeras under ett tak – i teologernas tidigare lokaler i kvarteret Paradis. Detta görs för att vi ska kunna erbjuda en modern kunskapsmiljö. Och för att hjälpa till att samla verksamheten investerar Akademiska Hus cirka 80 miljoner kronor i en om- och tillbyggnad av byggnaden.

Fokus för om- och tillbyggnaden av Socialhögskolans nya lokaler ligger på studiemiljöer, en ny hörsal och att öppna upp huset vertikalt för att skapa naturliga mötesplatser. Även en ny entré, kommunikations- och uppehållsytor och en uteplats skapas. För att förbättra inomhusklimatet uppgraderas husets installationer, skriver Akademiska Hus i ett pressmeddelande.

Totalt omfattar om- och tillbyggnaden av teologernas tidigare lokaler eller Gamla köket som byggnaden heter cirka 4 000 kvadratmeter. Byggstart planeras till våren 2017 med inflyttning sommaren 2019.

Vår verksamhet vid Campus Helsingborg påverkas inte av flytten.