Student nominerad till uppsatstävling

Nea Glad

Nea Glads kandidatuppsats ”Den osynliga kampen: Röster om aktivism och motstånd bland personer med intellektuella och neuropsykiatriska funktionsvariationer” ska representera Lunds universitet i en tävling om att bli Sveriges bästa socionomuppsats. Tävlingen arrangeras varje år av tidskriften Socionomen.

Hur känns det att din kandidatuppsats ska representera Lunds universitet i tävlingen?
– Det känns väldigt roligt att min uppsats är nominerad från Lund universitet, framförallt eftersom det kan bidra till att ämnet jag har skrivit om uppmärksammas mer. Jag känner mig också glad och stolt över att intervjupersonernas fantastiska berättelser ges plats och erkännande genom nomineringen.

Vad handlar din kandidatuppsats om?
– Min uppsats handlar om hur personer med intellektuella och neuropsykiatriska funktionsvariationer bedriver aktivism och påverkar saker i samhället. Eftersom det är en grupp som av samhället ofta representeras och uppfattas på ett väldigt stereotypt och förminskande sätt undersöker jag också hur det blir möjligt för intervjupersonerna att göra motstånd, trots att den typen av handlingar inte ingår i bilden som finns av dem.

Varför valde du att skriva om aktivism bland personer med intellektuella och neuropsykiatriska funktionsvariationer?
–  Jag valde ämnet dels eftersom jag själv är intresserad av aktivism och förändring och dels för att valet att beskriva personer med intellektuella och neuropsykiatriska funktionsvariationer som agerande personer som kan och vill kämpa för förändring blir ett steg i att förändra den stigmatiserade bilden av den gruppen. På det sättet är min uppsats en del i samma förändringsarbete som intervjupersonerna berättar att de kämpar med. Därför var det väldigt viktigt för mig att låta personerna själva berätta om sina erfarenheter och upplevelser.

Vad har du kommit fram till i din studie?
–  Jag har kommit fram till att intervjupersonerna ägnar sig åt många olika sorters förändringsarbete, till exempel teater, informationsspridning, protester och organisering. Genom att ta plats, säga vad de tycker och försöka förändra saker, breddas bilden av hur personer med intellektuella och neuropsykiatriska funktionsvariationer förväntas och tillåts vara.

Blev du förvånad av resultatet?
– Jag blev överväldigad av det väldigt rika intervjumaterialet jag fick i samtalen med intervjupersonerna. Det hjälpte mig att göra en komplex och djup analys. Själva resultatet som sedan kom ur det materialet förvånade mig inte jättemycket.

Tidskriften Socionomens tävling. Alla socialhögskolor vid Sveriges universitet och högskolor väljer ut en uppsats som ska representera dem i tävlingen. Uppsatserna publiceras sedan i tidskriften Socionomen där de tävlar om att utses till att bli Sveriges bästa socionomuppsats. I höst medverkar sedan socialhögskolorna till att utse vinnaren av Sveriges bästa socionomuppsats.

Här hittar du hela uppsatsen.