Yrkesverksamma bjöds in för återkoppling kring utbildningar

Återkoppling från yrkesverksamma
Universitetslektor Norma Montesino presenterar

I slutet av augusti bjöd institutionen in ett hundratal socialsekreterare, kommunala utvecklingsledare och politiker för ett samtal kring Socialhögskolans utbildningsutbud och övergången mellan studier och arbete. I senaste numret av LUM kan man läsa om stormötet.

Lunds universitets magasin (LUM) skriver om initativet och tar bland annat fasta på diskussioner om framtidens utmaningar i socialt arbete:

"Håkan Jönson, professor i socialt arbete, pekade ut några av dagens utmaningar inom socialtjänsten: den ökade migrationen och en åldrande befolkning. Vilket ansvar har vi för exempelvis tiggande EU-medborgare?"

Sedan övergick diskussionen till frågor om hur Socialhögskolan som utbildningsgivare kan bidra med relevanta utbildningar.

"Det blev väldigt tydligt att det fanns ett behov av en mjukare övergång mellan studier och arbete", sammanfattade studierektor Leili Laanements. "Det kom fram önskemål om något slags praktik- eller traineeår i direkt anslutning till utbildningen. Inom kort kommer jag och några andra från Socialhögskolan att träffa HR-personal från några andra skånska kommuner för att se hur man kan gå vidare med detta."

Artikel om mobiliseringskursen

I LUM uppmärksammas även vår tioårsjubilar: mobiliseringskursen, kursen där brukarerfarenheter tas till vara på. I artikeln intervjuas kursansvariga Cecilia Heule och Arne Kristiansen, samt tre studenter.

Läs artiklarna här.