Default user image.

David Hoff

FD i rättssociologi | Universitetslektor

Default user image.

Rättsregler, normer och socialt handlande

• David Hoff
  • Måns Svensson

Redaktör

• Håkan Hydén

Summary, in English

Denna artikel syftar till att kortfattat beskriva utvecklingen av en normvetenskap samt att diskutera betydelsen av normanalyser inom samhällsvetenskap. En av sociologins främsta uppgifter ligger i att studera och förstå handlingar. Särskilt viktigt är studiet av interaktion eller samhandling. Genom olika processer av ömsesidig påverkan interagerar aktörer på olika nivåer av samhället. Interaktionen genererar mönster utifrån vilka aktörerna navigerar och gör val. Dessa mönster tar sig olika uttryck men kan med en gemensam term benämnas normer. Normerna utgör den grund utifrån vilken samhället eller gruppen utövar sin påverkan på olika aktörers val av handlingar. De påverkar valet av handlingar genom att bidra med kunskaper om hur man bör handla. Normerna kan i sin enklaste form beskrivas som sociala handlingsdirektiv.

Avdelning/ar

• Rättssociologiska institutionen

Publiceringsår

Svenska