The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Susanna Johansson. Photo: Patrik Hekkala

Susanna Johansson

Associate Professor of Social Work | PhD in Sociology of Law

Susanna Johansson. Photo: Patrik Hekkala

Elevinflytande i Lomma kommuns skolor (skolår 7-9). Sammanställning av empiriskt material insamlat genom kvalitativa intervjuer med elever, lärare och rektorer vid två olika skolor juni månad 2005

Author

  • Susanna Johansson
  • Stefan Larsson
  • Per Wickenberg

Summary, in Swedish

Föreliggande rapport handlar om demokrati, delaktighet och inflytande i två av Lomma kommuns grundskolor. Elevers rättigheter till inflytande finns föreskrivet i barnkonventionen, skollagen, kommunala styrdokument, samt i enskilda skolors lokala vardag. Vad innebär elevinflytande? Hur gestaltas elevinflytandet, formellt och informellt? Hur upplever elever möjligheterna till delaktighet i undervisningen? Skiljer sig förhållningssättet till elevinflytande mellan olika lärare och rektorer? Detta är frågor som diskuterats med elevgrupper, lärargrupper samt med skolornas rektorer. Resultaten från samtalen visar på svårigheterna med att uppnå reellt elevinflytande. Hur skall man då gå vidare i riktning mot målen?

Department/s

  • Department of Sociology of Law

Publishing year

2005

Language

Swedish

Publication/Series

Research Report in Sociology of Law

Document type

Report

Publisher

Sociology of Law, Lund University

Topic

  • Law and Society

Keywords

  • rättssociologiska enheten
  • sociology of law
  • Demokrati
  • Delaktighet
  • Elevrättigheter
  • Rättssociologi
  • Grundskolan
  • Elevinflytande

Status

Published

Report number

2005:4

ISBN/ISSN/Other

  • ISSN: 1404-1030
  • ISBN: 91-7267-201-3