Hans Swärd. Foto: Mikael Risedal

• Weddig Runquist
  • Hans Swärd

Summary, in Swedish

Under det senaste decenniet har hemlösheten rönt stor uppmärksamhet, men samtidigt är kunskapen otillräcklig om de processer som leder in i respektive ut ur hemlöshet samt om olika åtgärders effekter. Syftet med denna antologi är att ge en bred och allsidig bild av svensk hemlöshet utifrån olika perspektiv och förklaringsmodeller samt att ge några internationella utblickar. Författarna är forskare respektive experter inom området, och de belyser bl.a. följande frågeställningar: - Hur många hemlösa finns det i Sverige och Västeuropa? - Hur lever hemlösa män och kvinnor och hur ser de på sin situation? - Vad är orsakerna till modern hemlöshet? - Hur har hemlösheten påverkats av utvecklingen inom bostadsmarknad och socialpolitik? - Hur har de hemlösas sociala rättigheter förändrats? - Vilken roll spelar frivilligorganisationerna? Boken vänder sig till politiker och praktiker som är engagerade i frågor som rör hemlöshet och de hemlösa situation. Den är också relevant för lärare och studenter som arbetar med analyser av sociala problem vid universitet och högskolor. Weddig Runquist är socionom och frilansskribent och har varit sekreterare i Kommittén för hemlösa vid Socialdepartementet. Hans Swärd är docent och universitetslektor i socialt arbete vid Lunds universitet och har publicerat en lång rad artiklar och forskningsrapporter om hemlöshetsfrågan.

Avdelning/ar

• Socialhögskolan