Socionom. Lektor i socialt arbete. Programansvarig för hälso-, och sjukvårdskuratorsprogrammet vid Socialhögskolan, Campus Helsingborg. Affilerad forskare vid Centre for Ageing and Supportive Environments, medicinsk fakultet.
Undervisning
Jag är lektor vid Socialhögskolan i Lund, Campus Helsingborg. Här är jag programansvarig för specialistutbildningen till hälso- och sjukvårdskurator, en ettårig yrkesinriktad påbyggnadsutbildning på avancerad nivå. Från och med 1 juli 2019 är hälso- och sjukvårdskurator ett legitimationsyrke och landets första utbildning är den vid Socialhögskolan i Lund.
Forskning
Sedan sommaren 2021 driver jag projektet "Moralisk stress och moraliskt aktörskap i svensk äldreomsorg", finansierat genom Fortes program Tillämpad Välfärdsforskning. Jag arbetar med frågor om kompetens i äldreomsorgen, som forskare kopplad till Center for Supportive Environments (CASE), Lunds universitet.
Jag har tidigare bland annat arbetat som vårdbiträde i hemtjänsten, lektor vid institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet, som forskare vid Nordens Välfärdscenter och som utredare inom den sociala barnavården.
Jag är socionom, magister i socialt arbete har en kandidatexamen i franska. 2014 disputerade jag vid Linnéuniversitetet på en avhandling om aktivitetsersättning och unga med psykisk ohälsa. Jag har ett brett socialpolitiskt forskningsintresse som rör frågor om sjukförsäkring, arbetsmarknadspolitik och äldreomsorg. Kunskapsbildning i socialt arbete, yrkeslärande, kompetens, gränssättning och gränsöverskridande mellan olika vetenskapliga och yrkesmässiga fält är andra forskningsintressen.
Tillsammans med Jayeon Lee, Göteborgs universitet, driver jag nätverket Socialförsäkring för socionomer.
Synergier mellan undervisning och forskning
Min ambition är att hitta synergier mellan den undervisning jag ägnar mig åt och den forskning jag bedriver. Jag vill också stärka det sociala perspektivet inom hälso- och sjukvård och i arbetsmarknadspolitiken - fält där andra perspektiv ofta ges företräde. I "Moralisk stress och moraliskt aktörskap i svensk äldreomsorg" består delar av designen av utbildningsinslag, där olika yrkesgrupper i äldreomsorgen lär av varandra. Det här sättet att arbeta blir ett sätt att korsbefrukta och riva murar mellan akademiens två kärnuppgifter.
Följ gärna moralprojektets blogg här: Omsorg och moral. Bloggen om äldreomsorg och aktörskap (lu.se)