Torbjörn Hjort
Universitetslektor | Docent i socialt arbete
Rådgivare, vägledare och mäklare – om grundskolans roll och betydelse för gymnasievalet
Författare
Redaktör
- Anders Persson
- Roger Johansson
Summary, in Swedish
är verksamma inom utbildningssystemet som elever och deras föräldrar behöver hitta nya förhållningssätt. För de yrkesverksamma innebär ökad konkurrens att de befinner sig i en verksamhet som antar rollen som marknadsaktör där elever och deras föräldrar alltmer blir betraktade som kunder. Utbildningssystemet har skapat lokala skolmarknader. Elever och deras föräldrar åtnjuter ökade valmöjligheter men får samtidigt krav på sig att sätta sig in i och värdera olika alternativ. Ett tydligt exempel på avreglering och marknadsanpassning i utbildningssystemet utgörs av gymnasievalet.
I detta kapitel uppmärksammas den period som föregår gymnasiestudier då grundskoleelever med stöd från skolpersonal måste välja den fortsatta studievägen på sekundär nivå. Vi inriktar oss på gymnasieval genom att analysera vad ökade valmöjligheter kan innebära för representanter för grundskolan i förhållande till elevernas
gymnasieval. Vi kommer att fokusera på hur rektorer och studie- och yrkesvägledare reflekterar kring sin roll utifrån de förändringar som skett gällande gymnasievalet.
Övergripande pekar svaren att inslaget av informationsförmedling har intensifierats samtidigt som många elever behöver ett mer handfast och omfattande stöd i att förhålla sig till valet. Det finns en osäkerhet i hur skolrepresentanter ska förhålla sig till gymnasievalet. Den tidigare rollen som informatör utmanas av nya krav, förväntningar och dilemman vilket leder till att skolrepresentanter kan ta på sig rollen som rådgivare, vägledare eller mäklare för att matcha elevens preferenser och förutsättningar med det komplexa utbud av program, inriktningar och skolor som erbjuds.
Avdelning/ar
- Socialhögskolan
Publiceringsår
2014
Språk
Svenska
Sidor
177-194
Publikation/Tidskrift/Serie
Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang – utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet
Fulltext
- Available as PDF - 15 MB
- Download statistics
Dokumenttyp
Del av eller Kapitel i bok
Förlag
Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet
Ämne
- Social Work
Nyckelord
- elever
- medborgare
- föräldrar
- utbildningssystem
- privata aktörer
- offentliga aktörer
- nyliberallt tänkesätt
- skomarknad
- valmöjlighet
- avreglering
- marknadsanpassning
- gymnasievalet
- grundskoleelever
- studieväg
- rektorer
- studie- och yrkesvägledare
- rådgivare
- vägledare
- mäklare
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 978-91-7473-862-9