
Alexandru Panican
Docent | Universitetslektor | FD i socialt arbete

Gymnasieelevers övergång från skola till arbetsliv : Vad är mervärdet med ETG som utbildningskoncept?
Författare
Summary, in Swedish
Arbetsmarknadsparterna letar efter nya utbildningsformer för att förbättra övergången skola-arbetsliv. Ett exempel är utbildningskonceptet ETG (Elteknikbranschens Gymnasieskolor) som drivs av elteknikbranschen. I den kvalitativa studien som ligger till grund för denna forskningsrapport undersöks det eventuella mervärdet med ETG i förhållande till traditionell gymnasial EE-utbildning utifrån studiedeltagarnas reflektioner.
De flesta studiedeltagare bedömer ETG som överlägsen i förhållande till traditionell gymnasial EE-utbildning. Mervärdet med ETG anses ligga i såväl utbildningens kvalitet som i den yrkesskicklighet som eleven utvecklar vilket genererar en högre anställningsbarhet. Studiedeltagarna identifierar risker också. En majoritet nämner att arbetsgivare har för höga förväntningar på färdigutbildade ETG-elever vilket riskerar sätta för stor press på dem som nyetablerade. Företrädarna för utbildningssystemet på nationell nivå uppger att kvalitetsglappet mellan utbildningskoncepten kan försvåra för traditionell EE-utbildning att hitta praktikplatser samt göra färdigutbildade EE-elever mindre attraktiva vilket riskerar försämra kompetensförsörjningen och därmed
missgynna branschen.
Avdelning/ar
- Socialhögskolan
Publiceringsår
2020
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
Research Reports in Social Work
Issue
2020
Fulltext
Dokumenttyp
Rapport
Förlag
Socialhögskolan, Lunds universitet
Ämne
- Social Work
Nyckelord
- Utbildning
- Yrkesutbildning
- Arbetsliv
- Gymnasial yrkesutbildning
- arbetslös
- matchning
- skola-arbetsliv
- ETG
- mervärde
- utbildningskoncept
- utbildningssystem
- elev
- arbetsgivare
- skolrepresentanter
Status
Published
Report number
6
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 978-91-7895-534-3