Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Alexandru Panican. Foto: Patrik Hekkala

Alexandru Panican

Docent | Universitetslektor | FD i socialt arbete

Alexandru Panican. Foto: Patrik Hekkala

Kompetensprofilen hos undervisande personal på socionomutbildningar : – en strategisk fråga för socionomfältet

Författare

  • Tapio Salonen
  • Alexandru Panican

Summary, in Swedish

Socionomutbildningen har under de senaste fyra decennierna expanderat kraftigt men analyser av vad denna utveckling innebär för socionomfältet är få, ingen vetenskaplig text uppmärksammar specifikt kompetensprofilen hos den undervisande personalen. Syftet med denna artikel är att undersöka utbildningens kvalitet med fokus på kompetensprofilen bland undervisande personal på socionomutbildningar i Sverige. Begreppet kompetensprofil på socionomutbildningar tolkas i denna studie dels som ämneskompetens (socionomutbildning för ej disputerade och disputerat i socialt arbete för forskarutbildade) och dels akademisk utbildningsnivå (disputerade bland lärarkåren) utifrån två kvalitetskriterier: två tredjedelar disputerad personal och två tredjedelar av personal med socialt arbete som sitt huvudämne på lärosätet. Artikeln har en komparativ ansats genom att jämföra kompetensprofilen mellan de lärosäten som bedrev socionomutbildning år 2020 samt jämföra utvecklingen mellan 2008-2020. Data har samlats in dels genom en enkät till samtliga lärosäten med socionomutbildning dels genom statistiska uppgifter från Universitetskanslersämbetet. I artikeln lyfts fram två huvudslutsatser gällande kompetensprofilen hos undervisande personal: inget lärosäte med socionomutbildning uppfyller båda kvalitetskriterierna och skillnaderna mellan lärosäten riskerar leda till att socionomutbildningarna utvecklas till ett stratifierat utbildningsfält med en hierarki mellan lärosäten med negativa konsekvenser för disciplinen, den färdigutbildades arbetsmarknadsetablering och för eventuellt i förlängningen till brukaren.

Avdelning/ar

  • Socialhögskolan
  • Socialpolitik och hållbarhet

Publiceringsår

2022-12-20

Språk

Svenska

Sidor

209-233

Publikation/Tidskrift/Serie

Socialvetenskaplig tidskrift

Volym

29

Issue

2

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Forsa

Ämne

  • Social Work

Nyckelord

  • socialt arbete
  • socionomutbildning
  • kompetensprofil
  • undervisande personal
  • kvalitet
  • ämneskompetens
  • huvudämne
  • disputerad
  • lärosäte
  • disciplin
  • utbildningsfält
  • brukare
  • arbetsmarknadsetablering

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 1104-1420