Alexandru Panican
Docent | Universitetslektor | FD i socialt arbete
Generisk valideringsmodell för bedömning av reell kompetens för tillgodoräknande som högskoleutbildning (GVTH) samt valideringskriterier för socionomexamen
Författare
Summary, in Swedish
• en generisk valideringsmodell för bedömning av reell kompetens för tillgodoräknande som högskoleutbildning. Valideringsmodellen (av både summativ och formativ karaktär) ska kunna användas i flera akademiska ämnen och tillämpas på de som önskar validera sin samlade kompetens i förhållande till de kunskaper, färdigheter och kompetenser som en examen på högskolenivå leder till.
• generiska ämnesspecifika valideringskriterier för socionomexamen som kan tillämpas på samtliga (17) socionomutbildningar i Sverige för att därmed skapa en enhetlig och varaktig valideringsstruktur på högskolenivå för socialt arbete som akademiskt självständigt ämne.
Forskningsrapporten omfattar även resonemang om förutsättningar för att tillämpa den generiska valideringsmodellen och valideringskriterierna på ett sammanhållet sätt. Därutöver övervägs möjliga risker med konceptet att validera reell kompetens samt konceptets potential genom att ringa in positiva aspekter och användningsmöjligheter som inte diskuteras eller sällan berörs i tidigare forskning och utredningar om validering.
Avdelning/ar
- Socialhögskolan
Publiceringsår
2019-06-25
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
Research Reports in Social Work
Issue
9
Fulltext
Dokumenttyp
Rapport
Förlag
Socialhögskolan, Lunds universitet
Ämne
- Social Work
Nyckelord
- validering
- tillgodoräknande
- reell kompetens
- bedömning
- valideringskriterier
- valideringsmodell
- socialt arbete
- socionom
- socionomexamen
- högskoleutbildning
- generisk
- kompetens
- färdighet
- förmåga
- läranderesultat
- samlad kompetens
- formellt lärande
- icke-formellt lärande
- informellt lärande
Status
Published
Report number
2019
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 978-91-7895-160-4