Alexandru Panican. Foto: Patrik Hekkala

Alexandru Panican

Docent | Universitetslektor | FD i socialt arbete

Alexandru Panican. Foto: Patrik Hekkala

Arbetslivets omreglering, arbetsmarknadens reglering och lärlingsutbildningens betydelse

• Jonas Olofsson
  • Alexandru Panican

Redaktör

• Jonas Olofsson
  • Fredrik Wikström

Summary, in Swedish

I kapitlet är syftet att vidga perspektivet på regleringar och diskutera den omreglering som har skett i arbetslivet under de tre-fyra senaste decennierna. Förändringarna i arbetslivet hänger samman med nya konkurrensvillkor, ny teknik och förändrade arbetsorganisationer. Det handlar om en utveckling bort från det som brukar kallas industrisamhället till det post-industriella samhället. Hur påverkar dessa långsiktiga förändringar av anställningarnas reglering och kraven på arbetskraften ungas etableringsvillkor? Med ökande flexibilitet följer både större krav på ansvar och omställningsförmåga. För delar av arbetskraften leder arbetslivets förändringar i en riktning som ger rikare utvecklingsmöjligheter och inflytande över arbetet (funktionell flexibilitet), för andra tar sig flexibilitetskraven framför allt uttryck i en ökad utbytbarhet (numerär flexibilitet). Hur påverkar dessa omställningskrav i arbetslivet ungas etableringsmöjligheter? Och vad är det för behov av kompetenser och färdigheter unga behöver för att kunna möta de nya villkoren i arbetslivet?

Avdelning/ar

• Socialhögskolan

Publiceringsår

2018-05-25