Alexandru Panican
Docent | Universitetslektor | FD i socialt arbete
Den (o)villkorade gymnasieskolan - en förpliktande rättighet och skyldigheten att välja bort yrkesutbildningar
Författare
Redaktör
- Alexandru Panican
Summary, in Swedish
på gymnasial nivå i Sverige med fokus på yrkes- och
lärlingsutbildning utifrån ett medborgarskapsperspektiv. Syftet är att analysera hur ungdomarnas sociala rättighet till gymnasial utbildning förverkligas av statliga och kommunala aktörer. Jag avgränsar mig till att studera hur skolrepresentanter och tjänstemän på lokal nivå, som företräder verksamheter av betydelse för gymnasieelevernas studietid,
förhåller sig till och reflekterar om gymnasiestudier och gymnasial
yrkes- och lärlingsutbildning. Slutsatsen är att rättigheten till gymnasiala studier, en rättighet som är till för att ge ungdomarna bildning, kunskaper, färdigheter inför deras arbetsmarknadsetablering samt minska social snedrekrytering till högre utbildning, administreras genom att skapa nya sociala risker för arbetslöshet, studieavhopp och social exkludering.
Avdelning/ar
- Socialhögskolan
Publiceringsår
2014
Språk
Svenska
Sidor
85-110
Publikation/Tidskrift/Serie
Yrkesutbildning för morgondagens arbetsliv
Dokumenttyp
Del av eller Kapitel i bok
Förlag
Dialogos Förlag
Ämne
- Social Work
Nyckelord
- rättighet
- social rättighet
- medborgare
- medborgarskap
- yrkesutbildning
- lärlingsutbildning
- teoretiska ämnen
- formellt medborgarskap
- sociokulturellt medborgarskap
- arbetslöshet
- ungdomsarbetslöshet
- exkludering
- risk
- social risk
- studieavhopp
- moralisering
- skolförlagd utbildning
- studieförberedande program
- yrkesprogram
- deliberativ
- medborgaranda
- produktiv arbetstagare
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 978-91-7504-278-7