Alexandru Panican
Docent | Universitetslektor | FD i socialt arbete
Lärlingsutbildningen – aktuella erfarenheter och framtida möjligheter
Författare
Summary, in Swedish
Intresset för lärlingsutbildning har ökat påtagligt i Sverige. Inom gymnasieskolan inleddes en försöksverksamhet 2008 som i och med gymnasiereformen 2011 (Gy11) växlades över i en reguljär utbildningsverksamhet. Dessutom förekommer en mer klassisk lärlingsutbildning i avtalsreglerade former som färdigutbildning inom ett antal branscher. Lärlingsutbildningsbegreppet används också emellanåt inom arbetsmarknadspolitiken och som beteckning på kommunala sysselsättningsprojekt. Författarna till rapporten lyfter fram problemet med att lärlingsutbildningen tillskrivs flera olika betydelser. Det skapar förvirring. Formerna för att följa upp och kvalitetssäkra lärlingsutbildningen – både i och utanför gymnasieskolan – bör utvecklas för att både arbetsgivare och lärlingar ska få en klarare bild av utbildningens betydelse ur ett kompetensförsörjningsperspektiv.
Avdelning/ar
- Socialhögskolan
Publiceringsår
2012
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
Ratio, Rapport nr 2 maj 2012.
Fulltext
- Available as PDF - 411 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Bok
Förlag
Ratio
Ämne
- Social Work
Nyckelord
- Lärlingsutbildning
- sysselsättning
- gymnasieskolan
- utbildning
- arbetsmarknadspolitik
- kommunala sysselsättningsprojekt
- kompetensförsörjningsperspektiv
Status
Published