Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Alexandru Panican. Foto: Patrik Hekkala

Alexandru Panican

Docent | Universitetslektor | FD i socialt arbete

Alexandru Panican. Foto: Patrik Hekkala

Personalens kompetensprofil – nuläge och vägval framåt

Författare

  • Alexandru Panican
  • Tapio Salonen

Summary, in Swedish

Under de tre senaste decennierna har antalet yrkesverksamma socionomer (i åldern upp till 64 år) nästan fördubblats, från drygt 20 000 till 40 000 personer. Denna fördubbling i sig (20 000 socionomer) överträffar samtliga verksamma psykologer (10 000). Denna expansion framträder tydligt även relativt; från 2,45 socionomer per tusen invånare år 1990 till 3,92 år 2019. Gjorda bedömningar pekar på att expansionen av antalet verksamma socionomer kommer att fortsätta under 2020-talet med åtminstone ytterligare 10 000 socionomer. Med andra ord, utvecklingen hittilldags och den förutsedda expansionen vittnar om betydelsen av socionomprofessionen. Utvecklingen på arbetsmarknaden är beroende av ett utbildningssystem som förväntas matcha den efterfrågade kompetensförsörjningen. Sedan millennieskiftet har antalet lärosäten ökat från 7 till 19 år 2020. Denna exceptionella utveckling inom det akademiska utbildningssystemet behöver analyseras med fokus på kvalitativa och kvantitativa aspekter för att kunna säkra en utbildning av relevans för disciplinen, socionomstudenter, yrkesverksamma och brukare. Eftersom socionomutbildningen vid Lunds universitet lyfts fram i denna antologin väljer vi att uppmärksamma en nyckelaspekt gällande utbildningens kvalitet, nämligen medarbetarnas kompetensprofil med fokus på akademisk utbildningsnivå och ämneskompetens.

Avdelning/ar

  • Socialhögskolan

Publiceringsår

2022-10-28

Språk

Svenska

Sidor

121-139

Publikation/Tidskrift/Serie

Socialt arbete i förändring : – utmaningar och villkor inom utbildning, forskning och praktik

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Socialhögskolan, Lunds universitet

Ämne

  • Social Work

Nyckelord

  • socionom
  • ämnesanknytning
  • socialarbetare
  • kompetens

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-7895-545-9
  • ISBN: 978-91-7895-546-6