Alexandru Panican
Docent | Universitetslektor | FD i socialt arbete
Inledning - Förhoppningar på yrkesutbildning som en väg från ungas dystra situation
Författare
Redaktör
- Alexandru Panican
Summary, in Swedish
Ett huvudspår i forskningen om ungdomars försämrade etablerings- och försörjningsvillkor i Sverige fokuserar övergången från skola till arbetsliv. Matchningen mellan de kunskaper skolutbildningen erbjuder och efterfrågad kompetens i arbetslivet avgör ungdomsarbetslöshetens nivå. Utbildningsväsendet har genomgått flera reformer för att åtgärda mismatchproblematiken. 2011 infördes reguljära lärlingsutbildningar där större delen av utbildningen är arbetsplatsförlagd. Gymnasiala yrkesutbildningar skulle bli mer avnämarstyrda och präglade av arbetslivets behov. I antologin analyseras yrkesutbildningar som en genomtänkt övergång från skola till arbetsliv utifrån följande frågor: Utgör yrkesutbildning en skolform för morgondagens arbetsliv? Vilka erfarenheter finns det gällande denna utbildningsmodell i Sverige? Vilka effekter har yrkesutbildningar på ungdomsarbetslöshet? I vilken utsträckning möter yrkesutbildningen arbetskraftsefterfrågan? Hur genomtänkta är de institutionella villkoren för yrkesutbildningen? Vilka slutsatser kan dras om det arbetsplatsförlagda lärandet inom yrkesutbildningen?
Avdelning/ar
- Socialhögskolan
Publiceringsår
2014
Språk
Svenska
Sidor
9-13
Publikation/Tidskrift/Serie
Yrkesutbildning för morgondagens arbetsliv
Dokumenttyp
Del av eller Kapitel i bok
Förlag
Dialogos Förlag
Ämne
- Social Work
Nyckelord
- ungdomsarbetslöshet
- yrkesutbildning
- arbetskraftsefterfråga
- arbetsmarknadsetablering
- arbetsplatsförlagt lärande
- välfärdpolitik
- arbetsliv
- ungdomar
- utanförskap
- gymnasieutbildning
- kunskapsbaserat arbetsliv
- krisår
- kvalifikationskrav
- matchning
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 978-91-7504-278-7