Alexandru Panican. Foto: Patrik Hekkala

Alexandru Panican

Docent | Universitetslektor | FD i socialt arbete

Alexandru Panican. Foto: Patrik Hekkala

Hur reflekterar högstadieelever? : Yrkesutbildningens attraktionskraft inför gymnasievalet

• Alexandru Panican

Redaktör

• Alexandru Panican

Summary, in Swedish

I detta kapitel undersöks yrkesutbildningens attraktionskraft sett ur högstadieelevers perspektiv. Kapitlet omfattar tre rubriker. Under den första diskuteras den använda metoden för empiriinsamling samt urvalet av kommuner. Därefter redovisas det empiriska materialet under en separat rubrik som svarar på antologins första fråga (Vad vet vi om den gymnasiala yrkesutbildningens attraktionskraft?) utifrån högstadieelevers perspektiv. Under kapitlets sista rubrik diskuteras empirin utifrån några centrala iakttagelser och här formuleras svar på antologins tredje fråga (Vad bör göras framöver för att öka yrkesutbildningens attraktionskraft?) med utgångspunkt i studiens empiriska underlag.

• Socialhögskolan

2020-12-07

Sidor

Yrkesutbildning på undantag? : Att bryta den låga attraktionskraften