2,3 miljoner till studie om psykisk ohälsa bland barn och unga

Statens institutionsstyrelse (SiS) har beviljat 2 280 000 kronor till forskningsprojektet ”Från vanart till rättighetsaktör – historiska och samtida klassificeringar av psykisk ohälsa bland barn och unga i samhällsvård.” Projektet genomförs av forskarna Susanna Johansson och Ulrika Levander vid Socialhögskolan samt Lina Sturfelt från Historiska institutionen.

Forskarna ska undersöka hur psykisk ohälsa bland barn och unga konstrueras inom den sociala barn- och ungdomsvårdens rättsliga normering sedan dess införande genom 1902 års barnavårdsreform fram till dagens förslag om ny LVU-lagstiftning.

Forskarna får således en möjlighet att se hur psykisk ohälsa som kategori dyker upp, förskjuts, sprids och får förnyade användningar inom den sociala barn- och ungdomsvården. Dessutom får forskarna en möjlighet att analysera vilka konsekvenser den rättsliga normeringen och dess utveckling har och har haft för de vårdinsatser som skapas samt hur samhällsvårdade barns rättigheter tillgodoses.

Beviljat för 2017: 1 350 000.

Rekommenderat belopp för 2018: 930 000.