Alexandru Panican vald till ordförande för FORSA Riks

Alexandru Panican. Foto: Patrik Hekkala

Universitetslektor och docent Alexandru Panican har valts till ordförande för Förbundet för forskning i Socialt arbete (FORSA). Vid Socialhögskolan forskar Panican om medborgarskap med fokus på sociala rättigheter. Panican undervisar, handleder och examinerar också studenter på socionomutbildningen och masterprogrammet samt handleder doktorander.

– Det är ett mycket hedrande uppdrag och jag är tacksam för det förtroende jag har fått för att leda förbundet. Socialt arbete omfattar tre lika viktiga fält: forskning, utbildning och praktik. Förbundets syfte är att stärka samarbetet mellan dessa tre fält och jag kommer att göra mitt bästa för att främja utvecklingen av kunskap i socialt arbete på lokal, nationell, nordisk och internationell nivå. Inom Forsa finns det mycket kompetens, en omfattande erfarenhet och många eldsjälar som utvecklar socialt arbete på många sätt vilket gör att jag ser fram emot arbetet med såväl styrelsen, lokalföreningarna som med representanter för olika verksamheter inom ramen för förbundet, säger Alexandru Panican.

FORSA är en fackligt och politiskt obunden sammanslutning av personer verksamma inom eller intresserade av forskning i socialt arbete. Förbundet arbetar för att stärka samarbetet mellan forskning, utbildning och det sociala arbetets praktik genom att:

• främja utvecklingen av kunskap i socialt arbete
  • verka för utbyte på likvärdiga villkor
  • stimulera till internationellt samarbete

FORSA är ett riksförbund med ett antal lokalföreningar över hela Sverige. Förbundet samverkar med andra FORSA-föreningar i Norden och är anslutet till International Council for Social Welfare (ICSW).