Andra plats i Socionom-SM till Daniella Horvat och Kent Håkansson

Den 22-23 november avgjordes Socionom-SM i Stockholm. Daniella Horvat och Kent Håkansson, som läser på Socionomprogrammet vid Campus Helsingborg, tog hem andra pris.
Frågeställningen de skulle lösa var: Hur ser vi till att barn som upplevt våld mellan föräldrar får det skydd och stöd de behöver och har rätt till? Hur kan rättssäkerheten för barn på skyddat boende säkras?

Kent Håkansson och Daniella Horvat glada efter att ha vunnit andra pris i Socionom-SM
Grattis till priset! Vad var det som lockade med Socionom-SM?

Socionom-SM lockade genom att vi fick chansen att sätta våra kunskaper på prov och tävla i något som vi brinner för. Socionom-SM var också en fantastisk möjlighet att få komma ut och nätverka med socionomstudenter från andra universitet och högskolor. Att vi dessutom lyckades ta oss till en andra plats är en väldigt rolig bonus!

Var det som ni hade förväntat er?

Socionom-SM var ungefär som vi hade förväntat oss, det var väldigt intensivt och spännande! Uppgiften tog lite mer tid än vad vi förväntat oss och vi var lite mer nervösa än vad vi trodde att vi skulle vara! Alla tävlande var otroligt duktiga och det blev därför också en hög nivå på tävlingen. Jag blev positivt överraskad av att vi ändå hade tid att ha roligt tillsammans med de andra tävlande, trots ett intensivt arbete med caset.

Kunskaperna som jag fått på Mobiliseringskursen hjälpte otroligt mycket.

Vad var svårast?

Det svåraste med caset var att veta vad juryn var ute efter, om de ville ha en mer kreativ lösning eller en mer praktiskt genomförbar lösning. Efter att ha gått igenom våra idéer så satsade vi på att lösningen skulle vara kreativ och samtidigt fullt genomförbar utifrån de lagar och ramar som finns för socialtjänsten idag.

Kände ni att ni fick använda det ni lärt er på programmet?

Vi tror att vårt tänk självklart har påverkats av socionomutbildningen, vi är inne på sista terminen och vi har hunnit få mycket kunskap.

För mig, Daniella, hjälpte framförallt kunskaperna som jag fått på Mobiliseringskursen otroligt mycket. På Mobiliseringskursen arbetade vi i projekt tillsammans med uppdragsstudenter med egen erfarenhet av att vara brukare. Att arbeta i projekt, att forma idéer med hjälp av metoden framtidsverkstad och att få direkt insyn i uppdragsstudenternas perspektiv hjälpte väldigt mycket i arbetet med att lösa caset.

Men det är också så att vår arbetslivserfarenhet spelade en stor roll i att vi lyckades ta oss till en andra plats. Tyvärr har inte vår socionomutbildning tagit upp problematiken kring våld i nära relationer särskilt mycket, men vår samlade arbetslivserfarenhet hjälpte då vi i arbetet med caset behövde reflektera över hur arbetet med våld i nära relationer organiseras idag i praktiken. Socionomutbildningen har stärkt oss i våra yrkesroller och de teoretiska delarna i kombination med vår arbetslivserfarenhet har gett oss en förståelse för de problem som vi mött.

Avslutningsvis skulle vi vilja rekommendera socionomstudenter att söka till Socionom-SM, det är en fantastiskt rolig upplevelse och bra erfarenhet!

Se Daniella och Kents presentation på Youtube.