Anslag från Forte till tre forskargrupper

Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (FORTE) har beviljat medel till tre forskargrupper på Socialhögskolan.

Professor Håkan Jönson har, tillsammans med  Katarina Andersson, Umeå universitet, beviljats medel för det Nationella nätverket för socialvetenskaplig äldreforskning. Nätverket syftar till att utveckla äldreforskning, äldrepolitik och utbildning i äldrefrågor och samlar ca 60 forskare från 17 lärosäten i Sverige och leds av Håkan Jönson.

Forte har även beviljat fortsatt stöd under tre år (2016-2018) till Alexandru Panican, universitetslektor vid Socialhögskolan, för forskarnätverket om ungas etableringsvillkor i ljuset av den gymnasiala yrkesutbildningens institutionella utformning utifrån ett tvärvetenskapligt perspektiv. Yrkesutbildningsnätverket kommer att samlas till en konferens vid ett tillfälle per år för utbyte om pågående forskning samt medverka till nya forskningsinitiativ; utöver detta planeras en nordisk konferens som infaller hösten 2017. Inom ramen för nätverket planeras även en antologi med utgivning våren 2018.

Slutligen har Socialvetenskaplig tidskrift (vars redaktion leds av professor Anna Meeuwisse) beviljats anslag det fortsatta arbetet med tidskriften.