Antologi samlar texter om barn som anhöriga

Socialhögskolans Gunvor Andersson och Helena Hansson medverkar med texter i en ny bok om relationer, interventioner och omsorgssansvar när det gäller barn som anhöriga.

I en ny antologi, utgiven av Nka (Nationellt kompetenscentrum anhöriga), försöker forskare som deltar i eller är inbjudna till det svenska forskarnätverket "Barn som anhöriga" att utifrån aktuell forskning undersöka, beskriva och förklara innebörden
i att barn är anhöriga. Olika teman lyfts såsom barns positioner i familjen där utsatthet och beroende i relationen till föräldrar beskrivs men också barns aktiva agerande i relation till föräldrar och syskon belyses.

Boken vänder sig till studerande på sjuksköterske-, läkar-, socionom- och lärarprogrammet samt övriga professionsutbildningar som i sin yrkesverksamhet möter anhöriga barn och deras föräldrar i behov av stöd. Den är även avsedd för beslutsfattare, verksamhetsutvecklare, enskilda personer och idéburna organisationer som söker kunskap om barns livsvillkor som anhöriga.

Hela antologin Att se barn som anhöriga - om relationer, interventioner och omsorgssansvar kan laddas ner här.