Artikel vinner Torgny T. Segerstedts pris

Ilkka Henrik Mäkinen och Ulrika Sandén
Jurymedlem och professor i sociologi Ilkka Henrik Mäkinen och Ulrika Sandén

Ulrika Sandén tidigare student på Socialhögskolans masterutbildning och hennes handledare Lars Harrysson lektor i socialt arbete och Hans Thulesius docent i allmänmedicin har vunnit Sveriges sociologförbunds Torgny T. Segerstedts pris för bästa artikel 2015.

– Jag vill att Lars och Hans handledarkompetens lyfts fram. Vi har arbetat hårt alla tre för att nå målet som var just ökad kunskap och förståelse, säger Ulrika Sandén.

Artikeln är en uppföljning på Ulrika Sandéns masteruppsats som handlar om vardagslivets förnöjsamhet i Polarfjorden, i norra Norge. I uppsatsen beskrivs grundad teori som ett sätt och ett försök att från botten, utan vare sig förutfattade meningar eller tidigare teorier, försöka förstå bygdens egna mekanismer.

Juryns motivering för artikeln är:

Nuets förnöjsamhet : en grundad teori om livsval och överlevnadsstrategier i Sociologisk Forsknings nummer 2/2015 är en metodologiskt grundlig, innovativ och medryckande berättelse om uppkomsten och upprätthållandet av ett ethos i ett litet nordnorskt samhälle. Med sitt vetenskapliga upplägg och självständiga grepp på ämnet utgör den ett spännande och högkvalitativt inlägg i vetenskaplig diskussion.

Vartannat år delas Torgny T. Segerstedts pris ut till den bästa artikeln i tidskriften Sociologisk forskning.

Artikeln kan laddas hem i fulltext här: Nuets förnöjsamhet : en grundad teori om livsval och överlevnadsstrategier

För mera information, kontakta:

ulrika [dot] sanden [at] design [dot] lth [dot] se
lars [dot] harrysson [at] soch [dot] lu [dot] se