Behandlingsfamilj mer effektivt än institution

I en ny rapport från SBU – Statens beredning för medicinsk och social utvärdering – granskas och sammanställs det vetenskapliga underlaget för familjehem med ett förstärkt stöd, så kallade behandlingsfamiljer, i jämförelse med institutionsplacering.

Varje år placeras ungefär 2 000 ungdomar på institution på grund av allvarliga beteendeproblem. Ungdomarna placeras då antingen på särskilda ungdomshem eller på kommunala eller privata Hem för vård eller boende (HVB). En alternativ placering för dessa ungdomar är i en så kallad behandlingsfamilj. Det är en tidsbegränsad insats där utbildade familjehemsföräldrar tillsammans med ett team bedriver behandling.

En version av behandlingsfamilj är Treatment Foster Care Oregon som funnits i begränsad omfattning i Sverige sedan början av 2000-talet.

En slutsats i SBU:s rapport är att placering enligt TFCO troligtvis leder till bland annat mindre narkotikaanvändning och bättre psykisk hälsa, samt att TFCO, om man väger in de långsiktiga effekterna, är kostnadsbesparande för samhället.

Martin Bergström. Foto: Patrik Hekkala

Socialhögskolans Martin Bergström har varit med i projektgruppen som sakkunnig.

Hela rapporten kan läsas i sin helhet på SBU:s hemsida.