Brukarmedverkan i fokus på konferens

Bo Pettersson, Marcus Knutagård, Arne Kristiansen, Cecilia Heule och Jenny Wetterling

Representanter från Socialhögskolan reste till Edinburgh för att dela med sig av erfarenheter från bland annat mobiliseringskursen.

Den 17 april, var Cecilia Heule, Marcus Knutagård och Arne Kristiansen, tillsammans med mobiliseringskursstudenterna Bo Pettersson och Jenny Jenny Wetterling, inbjudna till en konferens om brukarinflytande i socialarbetarutbildningar i Edinburgh.

Konferensen arrangerades av Iriss (Institute for Research and Innovation in Social Services). Konferensen var riktad till de åtta universitetsbaserade socialarbetarutbildningar som finns i Skottland. Alla dessa utbildningar var representerade på konferensen, som också samlade socialarbetare och representanter från olika skotska brukarorganisationer.

Konferensen hade ett kreativt upplägg där föreläsningar varvades med workshops. Socialhögskolan i Lund bidrog med en föreläsning om hur gapmending utvecklats och använts i mobiliseringskursen och i olika forskningsprojekt.

På Iriss webbplats finns ett reportage om konferensen