Call for papers till SVT: Dokumenteringspraktiker i välfärden

Socialvetenskaplig tidskrift 3/4 2017.

Dokumentering av olika slag har kommit att bli ett vardagligt inslag för anställda i en rad offentliga verksamheter, exempelvis skola, hälso- och sjukvård, omsorg, socialt arbete och kriminalvård. Standardisering och digitalisering av välfärdstjänster utgör ett slags dokumenterande praktik. Redovisningskrav gällande kvalitet, effektivitet, transparens och säkerhet utgör en annan. I detta temanummer vill vi samla forskning om dokumenteringspraktiker i olika välfärdsorganisationer.

Temanumret avser belysa dokumentering i bred bemärkelse och i varierande sammanhang. Vi välkomnar därför manus inom alla områden som berör temat, från olika teoretiska och metodologiska perspektiv och ansatser. Det kan handla om styrning, redovisning, "kvalitetssäkring" på managementnivå men också om standardisering, digitalisering och dokumentering i förhållande till brukare/patienter/klienter. Och vilka är dess praktiska konsekvenser för olika parter? Samlande för temanumret är intresset för empiriskt förankrade studier från olika välfärdsområden.

Manus till detta temanummer skickas in senast 15 maj 2017. Gästredaktör och kontaktperson är Katarina Jacobsson (katarina [dot] jacobsson [at] soch [dot] lu [dot] se). Manus genomgår sedvanlig anonym lektörsgranskning. Alla accepterade artiklar kommer att publiceras i Socialvetenskaplig tidskrift. Om antalet accepterade artiklar är fler än vad som ryms i temanumret kommer publicering av vissa artiklar att ske i senare nummer.

Manus skickas till den korresponderande redaktören Torbjörn Hjort (torbjorn [dot] hjort [at] soch [dot] lu [dot] se) enligt anvisningar som gäller för tidskriften: