Corona hotar förvärra den svenska bostadskrisen

Coronavirus. foto

Debatt: Sveriges regering och kommuner måste förhindra en katastrof. Det skriver 108 bostadsforskare, däribland 7 vid Socialhögskolan, i ett debattinlägg i Aftonbladet. Forskarna pekar på behovet av extraordinära insatser för utsatta hushåll i samband med coronaepidemin.

Långt ifrån alla som bor i Sverige har ett tryggt boende. Enligt Socialstyrelsens senaste nationella kartläggning från 2017 finns det omkring 33 000 hemlösa människor i landet. En betydande andel av dem är barn.

Med anledning av den pågående coronapandemin hotas många hushåll nu av arbetslöshet och försämrad ekonomi. Om staten och kommunerna inte agerar resolut finns en överhängande risk att bostadskrisen fördjupas med förödande konsekvenser för den enskilda såväl som för samhället i stort, skriver forskarna. De efterlyser att Sveriges regering och kommuner omgående vidtar åtgärder för att förhindra att fler individer och familjer drabbas av hemlöshet som ett resultat av coronapandemin.

Länk till debattartikeln i Aftonbladet