Forskare publicerade i ansedd tidskrift

Alexandru Panican

Forskaren Alexandru Panican från Socialhögskolan har med Richard Ulmestig från Linnéuniversitetet fått en artikel publicerad i den ansedda tidskriften Citizenship Studies.

I artikeln Social rights in the shadow of poor relief – social assistance in the universal Swedish welfare state analyserar forskarna försörjningsstöd som en medborgerlig social rättighet i den svenska välfärdsstaten.

Försörjningsstöd är tänkt att vara en social rättighet såsom det beskrivs i lagens förarbeten. Forskarna drar i artikeln slutsatsen att försörjningsstöd inte uppfyller kraven för att vara en social rättighet. Försörjningsstöd följer inte de formella principerna för medborgerliga rättigheter. Istället förankras försörjningsstöd i principer som underbygger fattigvårdslogiken: rättigheten tillämpas på lokal nivå för att visa omsorg för kommunens egna fattiga, rättigheten kan materialiseras med hänsyn till kommunens ekonomi samt beroende av yrkesutövarens tolkningar för att skilja värdiga från ovärdiga fattiga. Samtidigt konfiskerar äganderätten som är en civil rättighet - alla dessa principer strider mot medborgerliga rättigheter.

Den sociala rättigheten till försörjningsstöd är förankrad och reproducerar fattigvårdlogiken, menar forskarna.

Du kan läsa hela artikeln här: