Forskningsprojekt ska undersöka digitaliserad socialtjänst

Internets transformativa potential: Nya villkor för fackföreningars organisering

Lupita Svensson, forskare vid Socialhögskolan ska i höst tillsammans med socialförvaltningen i Helsingborgs, FoU Helsingborg och Lunds universitets internetinstitut (LUii) undersöka möjligheten till en delvis digitaliserad socialtjänst. Tanken är att samarbetsprojektet ska leda till att klienter på sikt ska kunna få digital kontakt. Alltså service utan fysiska möten.

– Konkret ska projektgruppen med forskare, klienter och medarbetare undersöka hur klienter upplever kontakten med socialförvaltningen i Helsingborg, för att utifrån det diskutera lösningar på hur arbetet kan organiseras och vilka digitala verktyg som behöver utvecklas, säger Lupita Svensson

Vad har du för förhoppningar att projektet ska leda till?
– Vår förhoppning är at projektet skall leda till utvecklandet av en modern socialtjänst som kan använda digitala verktyg på bästa sätt i kontakten med klienter, säger Lupita Svensson

Projektet finansieras av FoU Helsingborg och Vinnova och beräknas pågå från 1 september 2016 till mars 2017.