Hans Swärd redaktör för temanummer om EU-migranter och tiggeri

Det senaste numret av Socialmedicinsk tidskrift, nr. 3 2015, är ett temanummer med titeln "Den nya utsattheten – om EU-migranter och tiggeri". Redaktörer för numret är Hans Swärd, professor vid Socialhögskolan, och Bo J.A. Haglund, professor i socialmedicin vid Karolinska institutet.

Syftet med temanumret är att:

• ge en bakgrund till problemet och belysa orsakerna till varför fattiga människor från de fattigaste EU-länderna söker sig till de rikare länderna i Europa
  • ge exempel på åtgärder för att skapa bättre tillvaro för dessa grupper, både i ett kortsiktigt och mer långsiktigt perspektiv.
  • närma sig frågan från olika perspektiv och låta både experter, forskare, och aktivister som i sin dagliga verksamhet arbetar med frågan komma till tals.

Socialhögskolans Norma Montesino medverkar med en artikel om den svenska politiken gentemot romer under 1900-talet, skriven tillsammans med Ida Ohlsson Al Fakir, historiker vid Linnéuniversitetet.

Bland de övriga artikelförfattarna finns Joakim Månsson Bengtsson, från föreningen Hjälp tiggare i Lund; författaren Hans Calderas; Per Eriksson, professor och före detta rektor vid Lunds universitet; och Helene Lööw, historiker vid Uppsala universitet.

Numret kan läsas i sin helhet här.