Hur ska socialtjänsten digitaliseras?

Omslaget till rapporten Digitalisering av kommunal socialtjänst: En empirisk studie av en organisation och profession i förändring. Lila med ett foto av två människor framför en datorskärn

I en ny forskningsrapport ges rekommendationer för det fortsatta praktiska arbetet med digitaliseringen av socialtjänsten.

Författare till rapporten är Lupita Svensson, fil. dr. i socialt arbete vid Socialhögskolan och Stefan Larsson, docent i teknik och social förändring vid institutionen för teknik och samhälle på LTH.

Rapporten handlar om ett projekt som forskarna drivit under 2017 tillsammans med socialförvaltningen och FoU Helsingborg. Projektet har bestått av två delstudier: en kartläggning av den digitala arbetsprocessen enheten Barn, unga och familj samt en undersökning av möjligheterna med digitala mötesformer, bl.a. Skype och Facetime, på enheten Mottagningen.

Mot bakgrund av studiens resultat ger forskarna följande rekommendationer:

1. Tydliggör målsättningen med digitaliseringen genom att ta fram en strategi som sätter ambitionsnivån och säkerställer att alla delar av verksamheten drar åt samma håll.

2. Inventera vilken teknik och kompetens som finns tillgänglig. Matcha teknik och kompetens efter uppställda mål.

3. Öka kompetensen genom kompetenshöjande insatser. Inventera vilka kompetenser som behövs. Särskilj mellan teknisk kompetens och professionell kompetens.

4. Verka för en process där användarna (både brukare och medarbetare) får ställa krav på utformandet av teknik och tjänster inför upphandling. Var noga med att precisera gemensamma mål med tekniken.

5. Säkerställ att viktiga system kan kommunicera med varandra, med brukares och handläggares behov i fokus. Låt inte förvaltningsindelningar, upphandlingsupplägg eller uppdragstagares behov överordnas detta.

6. Uppmärksamma och sortera ut ineffektiv dubbelhantering, exempelvis sociala akter som ska finnas både fysiskt och digitalt.

7. Särskilj utvecklandet av nya (digitala) metoder för socialtjänstens arbete och se till att rätt kompetens och tillgänglighet till teknik finns.

Läs en artikel om rapporten på Helsingborgs stads webbplats

Ladda ner rapporten i fulltext från Lunds universitets forskningsportal.

Rapporten presenterades i Almedalen