"Medberoende bör inte bli diagnos"

Omslag till Alkoholrapporten 2018

Medberoende som diagnos saknar vetenskapligt stöd och är inte en lämplig benämning på anhöriga till personer med beroendeproblem, skriver Socialhögskolans Helena Hansson tillsammans med sju andra kliniskt erfarna forskare i tidskriften Alkohol & Narkotika.

Forskarna kommenterar Alkoholrapporten, utgiven av Systembolaget 2018, där professor emeritus  Fred Nyberg  menar att ”medberoende” borde upptas i hälso- och sjukvårdens psykiatriska diagnossystem.

Forskarna skriver: "Först vill vi konstatera att begreppet medberoende saknar vetenskaplig grund och uppfyller inte de krav som ställs för att bli en diagnos i de etablerade diagnossystemen som används inom vård och forskning", och de menar vidare att begreppet riskerar att ytterligare förvärra situationen för anhöriga genom ökad skuldbeläggning.

Helena Hansson är  doktor i medicinsk vetenskap, och lektor i socialt arbete vid Socialhögskolan.