Ny inramning av etniska äldreboenden från behov till livsstil

Nya perspektiv har framkommit när det gäller hur etniska äldreboenden beskrivs i massmedia. Finska, spanska och arabiska äldreboenden har tidigare ramats in som en fråga om att tillgodose språkliga behov och kulturella vanor. På senare tid har denna inramning också börjat handla om att välja boenden utifrån livsstil, tillsammans med äldreboenden med hotellkoncept, sport- och spaprofil och kulturinriktning. Denna nya inramning kan leda till att bilden av äldre invandrare som problemkategori tonas ned. Samtidigt kan den rättfärdiga social ojämlikhet. Det visar en studie gjord av forskare vid Socialhögskolan och som publicerats i senaste numret av European Journal of Social Work.

Artikeln Äldreboenden med etnisk profil i Sverige – från kultur till livsstil är skriven av forskarna Håkan Jönson och Tove Harnett vid Socialhögskolan samt Magnus Nilsson vid Göterborgs universitet.  Den handlar om massmediala presentationer av etniskt profilerade äldreboenden.

Fram till 2007 framställdes etniska boenden som en lösning på problem som handlar om språk och kultur. I massmedia beskrevs personer som invandrat till Sverige som en grupp som inte kunde svenska och som ville äta annan slags mat och fira andra slags högtider. Etniskt profilerade äldreboenden framställdes som en lösning på detta ”problem”.

Artikeln visar att det under de senaste tio åren har kommit fram ett helt annat problemperspektiv.

Idag beskrivs etniskt profilerade äldreboenden som en profil bland andra och likt äldreboenden med kulturprofil, sport- och spa-profil och hotellkoncept. Forskarna menar att etniska boenden därmed ramas in som en allmän fråga om livsstil och valfrihet, där det handlar om att välja boende utifrån den livsstil som passar bäst.

Detta kan leda till att bilden av äldre invandrare som problemkategori tonas ned. Samtidigt öppnar denna inramning upp för att val utifrån livsstil kan rättfärdiga social ojämlikhet som baseras på klasstillhörighet. Forskarna ställer därför frågan: Är det ett behov och en livsstil att bo på hotell och därmed kunna välja att flytta in på ett äldreboende med hotellkoncept?

Artikeln hittas i sin helhet här: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13691457.2017.1288087