Palmecitat och en praktiker som intervjuar sig själv

Omslag till Socialhögskolans årsbok 2017

Socialhögskolans Årsbok 2017 ger en inblick i institutionens verksamhet - utbildning och forskning i socialt arbete - och berör även yrkesfältet. De olika texterna, skrivna främst av nuvarande och tidigare medarbetare och studenter, ger historiska perspektiv och belyser aktuella utmaningar.

Årsboken 2017 är Socialhögskolans andra. Boken är ett tillfälle att sammanfatta det gånga året och blicka framåt. I dessa utläggningar finns även utrymme för längre historiska perspektiv, i syfte att kontextualisera verksamheten och de frågor man brottas med, och även att fördjupa sig i specifika frågor som är angelägna för de som forskar, utövar, läser och tänker på socialt arbete.

Ämnen som lyfts fram i denna upplaga är exempelvis berättelsens kraft i socialt arbete, Socialhögskolans mobiliseringskurs, utlandspraktik för socionomstudenter och färdighetsträning med stöd i psykologisk teori; allt från Palmecitat till en praktiker som intervjuar sig själv som doktorand ryms mellan pärmarna.

Hela boken finns att läsa digitalt i Lunds universitets forskningsportal.