Pengar och påverkan i civilsamhället

Håkan Johansson, Roberto Scaramuzzino och Tora Törnquist
Håkan Johansson, Roberto Scaramuzzino och Tora Törnquist, verksamhetsutvecklare Nätverket - Idéburen sektor Skåne

Håkan Johansson och Roberto Scaramuzzino talade i början av maj på ett frukostseminarium hos Nätverket Idéburen sektor Skåne. Temat var den idéburna sektorns utrymme att påverka offentlig sektor när den samtidigt kan vara beroende av ekonomiskt stöd från den. Detta var en del i ett samarbete för att sprida den forskning som arbetats fram i forskargruppen om civilsamhället vid Socialhögskolan. Samarbetet kommer att fortsätta med ett nytt seminarium i september.

Forskarna höll en presentation på temat "Pengar och påverkan". Deras studie visar bland annat att endast 2,2% av de tillfrågade höll inne med kritik mot stat och kommun för att inte äventyra sin finansiering. För vissa politikområden (hemlöshet, kvinnofrid, funktionsvariation m.m.) var siffran dock högre, ca 25%.

Presentationen följdes av en längre diskussion med deltagarna. Av de drygt trettio personer som var anmälda kom majoriteten från den ideella sektorn, men även några medarbetare inom offentlig sektor var där. En fråga som kom upp var vad som kan räknas som en politisk handling. I litteraturen om civilsamhället beskrivs funktioner såsom Röst och Service. En deltagare påpekade att service- eller utföraruppgiften faktiskt kan ses som ett påverkansarbete. (Ett exempel som tas upp i forskargruppens antologi är Refugees Welcome, som inte bara var utförande utan också en politisk handling i reaktion mot en icke önskvärd flyktingspolitik).  Men det är svårt att få finansiering för "Röst"-funktionen. En deltagarna observerade: "det får bli det som är över efter produktionen".

Roberto Scaramuzzino föreläser
En annan deltagare argumenterade för att det förvisso är bra med projektbidrag, men att dessa inte kan stå för sig själva - de infogas som en del av föreningslivet, men om inget föreningsliv fanns, skulle projekten inte ha någon grund.

Apropå relationen mellan det offentliga och civilsamhällets organisationer kom följande erfarenheter fram:

• ”Förväntansläget hos det offentliga är större än vad vi [organisationer i civilsamhället] kan leverera”
  • ”Ofta ser det offentliga samarbetet med civilsamhället enbart som ekonomiska transaktioner.”
  • ”Det offentliga har blivit mer intresserade av styrning.” ”Det behöver inte vara negativt”, hävdade en annan deltagare, ”för då får vi tillfälle att argumentera för vår kvalitet!”

Nätverket kommer att bjuda in till ett nytt frukostseminarium i Malmö den 19 september, på temat Utvärdering i ideella organisationer. Då medverkar Malin Arvidson och Stig Linde från Socialhögskolan .

Lästips: "Socialt arbete i civilsamhället - aktörer, former och funktioner".

Nätverket Idéburen sektor Skåne