Pris för bästa artikel till Verner Denvall

Verner Denvall har tillsammans med Kerstin Johansson, Linköpings universitet, tilldelats Socialvetenskaplig tidskrifts pris till Axel Anderssons minne för bästa artikel under 2012 för artikeln "Kejsarens nya kläder - implementering av evidensbaserad praktik i socialt arbete".

Prismotiveringen lyder:

"Artikeln är ett viktigt och lite annorlunda inlägg i den pågående debatten om evidensbaserat socialt arbete (EBP). Författarna visar bland annat att statens försök att implementera EBP fixerats vid formerna för genomförandet av denna nya styrning av det lokala sociala arbetet, medan frågorna om hur den nödvändiga kunskapen skall utvecklas och hur den praktiska arbetet skall förändras, liksom de brukare som skulle gynnas av nyordningen, hamnat i skymundan. Artikeln är välskriven, argumenterande och analytisk. Den är väl förankrad i teori och forskning och har hög relevans för såväl forskning som praktik".

Priset delades ut i samband med FORSA-konferensen i Malmö 8-10 oktober 2014.