Rekordmånga besökare på World Social Work Day

World Social Work Day vid Socialhögskolan, Lunds universitet

Världsdagen för socialt arbete (World Social Work Day) lockade i år runt 80 yrkesverksamsamma socialarbetare, akademiker och studenter till Socialhögskolan i Lund. De samlades för att diskutera ett högaktuellt tema som berör allt inom socialt arbete: om att främja betydelsen av mänskliga relationer.

Under dagen hölls diskussioner om bland annat vilka möjligheter det finns i en tid som präglas av dokumentation, datorisering och standardisering för att man ska kunna fortsätta med att bygga relationer i dagens sociala arbete?

Deltagarna fick även lyssna på Katarina Jacobsson, professor i socialt arbete vid Socialhögskolan i Lund som höll en föreläsning om ”Standardiserade relationer?”. Hon visade exempel från praktiken om hur dokument och standardiserade bedömningsinstrument kan uppfattas och användas i relation till klientarbete.

Därefter hölls ett rundabord-samtal med Lilianne Lautrup som har arbetat med socialt arbete online, Johan Assarsson och Veronika Dunér från Socialförvaltningen i Lund, Amelie Ayre från SiS-institutionen Lunden i Lund samt Anne Schildt och Karin Stjärne Nordqvist från Fontänhuset i Lund.

Världsdagen för socialt arbete avslutades med en gemensam diskussion ledd av Socionomsektionen som handlade om relationens möjligheter och begränsningar i socialt arbete.

Årets arrangemang var ett samarbete mellan Lunds Socialförvaltning, Socialhögskolan, Socionomsektionen, Akademikerförbundet SSR och Vision.